Posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Wadowicach i Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Wadowicach i Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

W dniu 16 maja 2013 r. na sali sesyjnej Starostwa Powiatowego odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Wadowicach oraz Komisji Bezpieczeństwa i Porządku. W jego trakcie dokonano oceny funkcjonowania Państwowego Ratownictwa Medycznego, a także Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego oraz przedstawiono wstępne szacunki strat powstałych w wyniku intensywnych opadów deszczu w dniu 7 maja br.
Maciej Kobielus z Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Wadowicach pozytywnie ocenił zmiany, jakie zaszły w wyniku powołania centralnej dyspozytorni karetek w Krakowie. Przypomniał, że na terenie powiatu nadal funkcjonuje 5 zespołów ratownictwa medycznego: jest jeden zespół podstawowy w Kalwarii Zebrzydowskiej, dwa zespoły specjalistyczne w Wadowicach, jeden zespół podstawowy i jeden specjalistyczny w Andrychowie.
Przedstawiciel ZZOZ przypomniał również, że ustawa z dnia 20 października 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym przewiduje funkcjonowanie dwóch typów zespołów ratownictwa: zespołu specjalistycznego – oznaczonego literą S oraz zespołu podstawowego, oznaczonego literą P. Ustawodawca nie dał natomiast wytycznych, który zespół ma jeździć do zdarzenia – wszystko leży w gestii dyspozytora, który zespół wysyła.
Z przeprowadzanych badań jasno wynika, że zmniejszył się średni czas dojazdu karetki do pacjenta. Jednym z parametrów określających jakość funkcjonowania PRM jest mediana czasu dotarcia. W mieście powyżej 10 tys. mieszkańców czas dotarcia wynosił do 8 min., a poza miastem – wynosił do 15 min. Aktualnie mediana ta wynosi 11-13 min., a w mieście – od 6-7 min.
Wynik ten związany jest z możliwością wysłania do potrzebującego karetki znajdującej się najbliżej miejsca zdarzenia, a nie tej, która jest przypisana do danego terenu. Dyspozytor dysponuje takimi danymi, gdyż wszystkie zespoły wyposażone są w system GPS i wraz z wezwaniem otrzymują współrzędne geograficzne, wskazujące miejsce, do którego mają się udać. Zapobiega to skierowaniu karetki pod niewłaściwy adres, co zdarzało się niestety w początkach funkcjonowania systemu.
Wicestarosta Marta Królik przekazała informacje uzyskane na spotkaniu z Wojewodą Małopolskim, na którym oceniono działanie nowego systemu kierowania karetkami. Zwrócono uwagę na fakt, że to dyspozytor, który przyjmuje zgłoszenie o wypadku, zgodnie z posiadanymi informacjami musi ocenić, które służby są potrzebne na miejscu zdarzenia i je powiadomić.