Uczniowie „Tischnera” na Kresach Wschodnich

Uczniowie „Tischnera” na Kresach Wschodnich

W dniach 4 – 7 września br. 49 uczniów klas 2j i 3a z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 1 w Wadowicach realizowali projekt „Dziedzictwo Kresów Wschodnich Rzeczypospolitej” dofinansowywany przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego w Krakowie. W czasie wyprawy edukacyjnej młodzież pogłębiła wiedzę o dziedzictwie kulturowym i religijnym Kresów Wschodnich.

Zwiedzając zabytki Lwowa – m.in. Katedrę Łacińską, Katedrę Ormiańską, Cerkiew Przemienienia Pańskiego, Archikatedralny Sobór św. Jura, Operę Lwowską, czy przepiękne kamieniczki na Rynku – uczniowie zobaczyli różnorodność religijną miasta, a równocześnie uświadomili sobie, jaki był wkład polskich architektów, malarzy, rzeźbiarzy w ich powstanie.

Dzięki programowi została pogłębiona wiedza historyczna uczniów o Kresach, szczególnie w okresie międzywojennym. Wiedza teoretyczna z podręcznika została pokazana namacalnie m.in. na Cmentarzu Orląt Lwowskich i zamieniona w żywą lekcję historii.  Widok grobów chłopców w wieku uczestników projektu bądź trochę starszych, którzy chwycili za broń, by walczyć za Ojczyznę, za polski Lwów, za polskość Kresów II Rzeczpospolitej bardzo poruszył naszą młodzież. Takimi miejscami były również Zamek w Olesku związany z Janem III Sobieskim, Wzgórze Zamkowe – Kopiec Unii Lubelskiej we Lwowie. Uczestnicy wzbogacili swą wiedzę z literatury, oglądając i słuchając epizodów z życia młodego poety w  jedynym na świecie Muzeum Juliusza Słowackiego w Krzemieńcu. W Drohobyczu młodzież spacerowała ulicami dzielnicy willowej z pięknie odnowionymi kamieniczkami XX – lecia międzywojennego, opisanymi w „Sklepach cynamonowych” Bruno Schulza, poznała atmosferę miasta.  

Po zakończeniu wyjazdu nasze lekcje wychowawcze oraz lekcje historii, obfitowały w liczne relacje, opisy przeżyć młodzieży dotyczących wielokulturowości oraz historii i  tradycji Kresów Wschodnich, co stanowiło doskonałą możliwość dyskusji oraz pobudzenia postaw patriotycznych u uczniów.

Ze zrealizowanego projektu powstał film edukacyjny, który jest dostępny w pracowni historycznej oraz bibliotece szkolnej do wykorzystania na lekcjach historii, wiedzy o społeczeństwie, wiedzy o kulturze, języka polskiego oraz lekcjach wychowawczych.

Wzbogacenie pamięci historycznej, ukazanie młodzieży miejsc o skomplikowanej historii, przenikających się tradycjach i religiach, spowodowało zbudowanie postawy świadomego mieszkańca ziem byłej Galicji oraz pozwoliło młodzieży szerzej popatrzeć na współczesny świat, który jest spadkobiercą historii tych ziem. Nasz cel podniesienia poziomu wiedzy historycznej, tożsamości mieszkańców tej części Europy oraz ożywienia patriotyzmu u młodzieży został zrealizowany.