Wydział Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych

Wydział Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych – NCK

Kierownik – Jerzy Śniegowski
34-100 Wadowice
ul. Mickiewicza 24B
Telefon: (33) 873-42-99

Imię i nazwisko

Stanowisko

Numer telefonu

Wojciech Niedźwiedź

inspektor

338734284

Bożena Dragan-Rębisz

inspektor

338734291

Mirosław Sworzeń

podinspektor 

338734284


 

Do podstawowych zadań Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych należy:
1. W zakresie spraw ogólnych:
1) kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie Powiatu,
2) opiniowanie i uzgadnianie gminnych planów zarządzania kryzysowego,
3) realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
4) przeciwdziałanie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
5) planowanie działalności oraz opracowywanie sprawozdawczości z różnych działań Wydziału,
6) opracowywanie i wysyłanie zbiorczych meldunków i raportów o sytuacji w Powiecie z uwzględnieniem prognozowanych zagrożeń,
7) opracowywanie projektów zarządzeń i wytycznych Starosty w sprawach zarządzania kryzysowego,
8) prowadzenie obsługi merytorycznej, organizacyjnej i technicznej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
9) organizowanie szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych dla pracowników pełniących całodobowe dyżury oraz pracowników Wydziału,
10) finansowanie zakupu wybranego sprzętu dla służb ratowniczych i porządkowych,
11) koordynowanie pomocy finansowej dla osób fizycznych poszkodowanych przez klęski żywiołowe,
12) promowanie aktywizacji społecznej w zakresie postaw patriotycznych i porządkowych,
13) przyjmowanie zgłoszeń od osób fizycznych oraz podmiotów instytucjonalnych, dotyczących zagrożeń lokalnych i innych zdarzeń mających wpływ na ogólny stan bezpieczeństwa,
14) ewidencjonowanie danych o zdarzeniach oraz informacji mających wpływ na stan bezpieczeństwa Powiatu,
15) monitorowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w Powiecie,
16) w sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeśli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, realizacja zadań wynikająca z wprowadzenia stanów nadzwyczajnych: stanu wojennego, stanu wyjątkowego lub stanu klęski żywiołowej.

2. W zakresie zarządzania kryzysowego:
1)opracowywanie umów i porozumień związanych z realizacją zadań z zakresu zarządzania kryzysowego oraz ich aktualizacje,
2) powoływanie i organizacja Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego:
a) przygotowywanie rocznego planu pracy zespołu,
b) opracowywanie regulaminu bieżących prac zespołu oraz działań w sytuacjach zagrożeń katastrofą naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej,
c) organizowanie posiedzeń zespołu (ustalanie przedmiotu i terminu, zawiadamianie o terminach, przewodniczenie posiedzeniom, zapraszanie osób, które nie są członkami zespołu),
d) inicjowanie i organizowanie prac zespołu.
3) opracowywanie Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego,
4) opracowywanie Powiatowego Planu Operacyjnego Ochrony Przed Powodzią,
5) tworzenie, wyposażanie i utrzymywanie powiatowego magazynu przeciwpowodziowego,
6) opracowywanie i bieżąca aktualizacja planu osiągania wyższych stanów gotowości urzędu do reagowania na sytuacje kryzysowe,
7) koordynowanie i wspieranie działań ratowniczych i porządkowo-ochronnych, prowadzonych przez specjalne jednostki,
8) opracowywanie analiz zagrożeń w Powiecie,
9) gromadzenie i bieżąca aktualizacja baz danych, umożliwiająca właściwą organizację i realizację zadań zarządzania kryzysowego,
10) informowanie władz rządowych i samorządowych (w ciągu doby) oraz sąsiednich powiatów, a także środków publicznego przekazu o potencjalnych i zaistniałych zagrożeniach oraz o przebiegu działań ratowniczych,
11) udział w treningach radiowych systemu wczesnego ostrzegania i alarmowania wojsk oraz ludności cywilnej,
12) udział w treningach SI PROMIEŃ z zakresu przeciwdziałania zagrożeniom CBRN,
13) przyjmowanie i zakwaterowanie uchodźców na terenie Powiatu,
14) współudział w monitorowaniu i przeciwdziałaniu sytuacjom epiemicznym,
15) informowanie w trybie alarmowym służb ratowniczych i ostrzeganie ludności o możliwości powstania nadzwyczajnych zagrożeń, zarządzonych formach ochronnych i postępowaniach ludności,
16) organizowanie, kierowanie i koordynowane akcjami zwalczającymi klęski żywiołowe,
17) prowadzenie akcji prewencyjnej na terenach zagrożonych powodzią,
18) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego administracji rządowej, samorządowej, centrami administracji zespolonej, służb i inspekcji, a także z instytucjami realizującymi monitoring środowiska,
19) współpraca z właściwymi instytucjami w zakresie tworzenia warunków do koordynacji działań oraz udzielania i przyjmowania pomocy humanitarnej,
21) organizacja oraz ciągłe udoskonalanie systemu łączności dla potrzeb Starosty w sytuacjach kryzysowych, w szczególności z: administracją rządową, jednostkami samorządu terytorialnego oraz centrami administracji zespolonej i podległymi służbami,
22) prowadzenie całodobowej służby dyżurnej Starosty, związanej z obsługą systemów łączności oraz bieżąca wymiana informacji z innymi centrami, Małopolskim Urzędem Wojewódzkim, jednostkami organizacyjnymi samorządu terytorialnego, służbami dyżurnymi administracji zespolonej i niezespolonej, służbami specjalnymi i innymi służbami i inspekcjami,
23) współdziałanie z organami i instytucjami powołanymi do prowadzenia i organizowania akcji ratowniczych oraz koordynowanie tych akcji,
24) opracowanie wniosku o wsparcie siłami i środkami pododdziałów Sił Zbrojnych RP oraz uzgadnianie ich działań w sytuacjach kryzysowych,
25) realizowanie działań w zakresie wnioskowania o wsparcie z zasobów rezerw strategicznych,
26) monitorowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa oraz przygotowywanie dokumentacji w sytuacji wprowadzenia określonych stopni alarmowych oraz stopni alarmowych CRP.

3. W zakresie spraw obrony cywilnej:
1) koordynowanie i kierowanie działalnością w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej,
2) opracowanie i aktualizacja Planu obrony cywilnej Powiatu,
3) organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
4) opracowanie i uzgadnianie Planu Ochrony Zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych na terenie Powiatu,
5) przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach – organizacja łączności kierowania i współdziałania dla potrzeb obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego, udział w treningach systemu powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza,
6) przygotowanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze,
7) zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków ich przechowywania, konserwacji i eksploatacji,
8) integrowanie sił obrony cywilnej i innych służb, w tym sanitarno-epidemiologicznych i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratowniczych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
9) współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej,
10) opracowywanie i uzgadnianie Planu Ewakuacji II i III stopnia na terenie Powiatu,
11) opracowywanie sprawozdań z realizacji szkoleń i ćwiczeń w obronie cywilnej przeprowadzonych na terenie Powiatu,

4. W zakresie spraw obronnych:
1) planowanie zadań obronnych oraz przygotowywanie dokumentacji dla podwyższonych stanów gotowości obronnej państwa,
2) opracowywanie i aktualizowanie Planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu  w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
3) prowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych Powiatu,
4) realizacja zadań wynikających z obowiązku Państwa – Gospodarza (HNS),
5) realizowanie zadań z zakresu wykonywania świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby obronności,
6) reklamowanie osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i wojny,
7) opracowywanie rocznego planu realizacji zadań obronnych i szkolenia obronnego Starostwa,
8) opracowywanie rocznego planu kontroli wykonywania zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych Powiatu, powiatowych służbach, inspekcjach i strażach,
9) organizowanie i przeprowadzanie szkoleń i ćwiczeń obronnych (treningi decyzyjne, gry decyzyjne, ćwiczenia doskonalące),
10) realizacja przedsięwzięć związanych z przygotowaniem Głównego Stanowiska Kierowania Starosty, zapewniającego realizację zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa,
11) opracowywanie i aktualizacja dokumentacji stałego dyżuru,
12) zawiadamianie Szefa Wojskowego Centrum Rekrutacji w Oświęcimiu o  żołnierzach rezerwy podlegających wyłączeniu z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny z urzędu i na wniosek,
13) opracowywanie i przekazywanie jednostkom organizacyjnym Powiatu oraz służbom, inspekcjom i strażom wypisów z tabeli realizacji zadań operacyjnych Powiatu,
14) opracowywanie i aktualizacja planu przygotowań służby zdrowia na potrzeby obronne państwa,
15) współpraca z Wojskowym Centrum Rekrutacji w Oświęcimiu w zakresie przyznawania odznaczeń „Za zasługi dla obronności kraju”,
16) prowadzenie ewidencji dokumentacji niejawnej, rejestracja dokumentów niejawnych, sporządzanie dokumentacji niejawnej.

5. Organizowanie kwalifikacji wojskowej:
1) przedstawianie Wojewodzie propozycji planu przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej na obszarze Powiatu,
2) przedstawianie Wojewodzie kandydatów do składu osobowego powiatowej komisji lekarskiej,
3) zapewnianie lokalu na potrzeby przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej i wyposażenie go w niezbędny sprzęt,
4) zatrudnianie osób do prac związanych z prowadzeniem ewidencji wojskowej oraz osoby do prowadzenia zajęć świetlicowych,
5) przechowywanie dokumentacji po zakończeniu kwalifikacji wojskowej.

6. Prowadzenie działalności finansowej Wydziału:
1) planowanie i realizowanie budżetu wydziału,
2) prowadzenie dokumentacji finansowej w zakresie zakwaterowania uchodźców z Ukrainy na terenie Powiatu.