Wnioski ze spotkania w sprawie kolei
Po spotkaniu dotyczącym funkcjonowania kolei na terenie powiatu wadowickiego, które odbyło się 28 września 2011 r. w Starostwie Powiatowym w Wadowicach (szczegóły znajdą Państwo tutaj) zostały sformułowane uwagi dotyczące funkcjonowania przewozów w powiecie wadowickim. Zostały one przesłane do Ministra właściwy ds. transportu RP, Przewodniczącego Komisji ds. transportu Sejmu RP, Przewodniczącego Komisji ds. transportu Senatu RP, Posłów na Sejm RP z okręgu wyborczego nr 12 Chrzanów, Andrzeja Pająka – Senatora RP, Marszałka Województwa Małopolskiego, Marszałka Województwa Śląskiego, Prezesa Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Warszawie, Dyrektora Zakładu PKP PLK SA w Nowym Sączu, Dyrektora Zakładu PKP PLK SA w Sosnowcu, Prezesa Zarządu PKP Intercity SA w Warszawie, Dyrektora Zakładu Południowego PKP Intercity SA w Krakowie, Prezesa Zarządu Przewozy Regionalne Sp. z o.o. w Warszawie, Dyrektora Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie, Dyrektora Śląsko – Dąbrowskiego Zakładu PKP Cargo SA oraz Jerzego Ochmana i Rafała Stuglika – radnych Sejmiku Województwa Małopolskiego. Zostali oni poproszeni o udzieleniu informacji o podjętych działaniach lub też ewentualnych planach, dotyczących spraw o których mowa w protokole spotkania.
Poniżej prezentujemy wnioski i uzgodnienia ze spotkania w Starostwie Powiatowym w Wadowicach z dnia 28 września 2011 r. w sprawie usprawnienia transportu kolejowego w Powiecie Wadowickim.
I. Wszyscy uczestnicy spotkania (lista obecności w załączeniu) dostrzegają konieczność dalszego sprawnego funkcjonowania linii kolejowej nr 117 Bielsko Biała – Kalwaria Lanckorona. Wszyscy uczestnicy zmierzają do zdecydowanej poprawy parametrów technicznych tej linii poprzez przeprowadzenie remontów (choćby cząstkowych), które spowodują wzrost prędkości handlowej pociągów na tejże linii.
II. Przewozy Regionalne w trybie pilnym doprowadzą do zwiększenia liczebności kursów pociągów, zgodnie z potrzebami lokalnych społeczności, zwłaszcza poprzez umożliwienie dojazdów pracowniczych na II i III zmianę do Bielska Białej oraz powrotów.
Ponadto Przewozy Regionalne winny doprowadzić do wprowadzenia na linię kolejową nr 117 pociągów Regio, RegioPlus czy InterRegio o dłuższym biegu, np. w relacjach: Bielsko Biała – Tarnów (Rzeszów), Cieszyn – Kraków, Bielsko Biała – Zakopane, w celu zwiększenia potoku podróżnych, a co za tym idzie, obniżenia kosztów kursowania pociągów. Projekty zmian w rozkładzie jazdy winny być konsultowane z samorządem powiatowym.
III. PKP Intercity SA winny wprowadzić drugą parę pociągów międzyregionalnych na linii kolejowej nr 117, a szczególności oprócz pociągu TLK „Podhalanin” relacji Szczecin – Zakopane winien tą linią nadal kursować pociąg łączący Wadowice (i Andrychów)
z Warszawą. Jest to niezbędne, ponieważ znaczna część powiatu wadowickiego leży
w atrakcyjnie turystycznym rejonie Beskidu Małego, a ponadto Wadowice, stolica powiatu, rodzinne miasto papieża Jana Pawła II, odwiedza rocznie około miliona turystów
i pielgrzymów z kraju i z zagranicy.
IV. PKP PLK SA winny w trybie pilnym doprowadzić do remontu szlaku kolejowego Wadowice – Bielsko Biała, z niezbędnym uzupełnieniem poprawek na szlaku Wadowice – Kalwaria Lanckorona (poprawy tzw. trójkątów widoczności, zwiększenie prędkości, odtworzenie stacji i mijanek w Kleczy Górnej i Kalwarii Zebrzydowskiej). Należy, przynajmniej po 2014 r. przystąpić do odbudowy łącznicy między liniami kolejowymi nr 97
i 117 w Kalwarii Zebrzydowskiej.
V. Urzędy Marszałkowskie (Województwa Małopolskiego i Śląskiego) winny przygotować pilny wspólny regionalny wniosek o naprawę i uzupełnienie linii kolejowej
nr 117 o brakujące elementy infrastruktury w celu pozyskania środków zewnętrznych, w tym środków z UE. Należy wziąć pod uwagę możliwość realizacji tego celu przy pomocy Regionalnych Programów Operacyjnych. Oba Urzędy Marszałkowskie winny zlecić sporządzenie studium wykonalności na naprawę linii kolejowej nr 117, uzupełnienie jej standardu wraz z łącznicą w Kalwarii Zebrzydowskiej. Sprawa ta ma swoją wagę, ponieważ zatłoczenie pojazdów i bezpieczeństwo ruchu drogowego na drodze krajowej nr 52 przebiegającej równoleżnikowo przez powiat wadowicki osiągnęło punkt krytycznych. Odsuwa się w czasie budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, a w centrum Andrychowa spodziewany jest remont mostu drogowego, która ma potrwać 18 miesięcy.
VI. PKP Cargo SA rozważy wznowienie ruchu towarowego na linii kolejowej nr 117, jako alternatywy dla przeciążonych tras kolejowych w rejonie Oświęcimia, Spytkowic
i Trzebini.
VII. Samorządy miast i gmin powiatu wadowickiego będą wśród ludności propagować kolej, jako najbardziej bezpieczny i ekologiczny środek transportu, a zwłaszcza wśród młodzieży uczącej się i studiującej. W tym celu zwrócą się, jako organy prowadzące, do dyrektorów szkół (podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych)
o organizowanie wycieczek edukacyjnych i krajoznawczych pociągami.
VIII. Wszyscy uczestnicy spotkania uznają za celowe godne uczczenie 125-lecia linii kolejowej nr 117 (1887-2012). Odpowiednie obchody tej rocznicy powinny służyć zarówno kolei, jak również promocji powiatu wadowickiego i całego regionu Beskidu Małego.
